Tips

Buat Nasi Lemak Tak Guna Santan, Wanita Ini Kongsi Resepi Untuk Suri Rumah. Jom Cuba!

Alhamdulillah.. hari ni hari ke-4 saya bukak gerai depan rumah… ni nasi lemak resepi emak saya… sebenarnya saya tolong mak saya meniaga dari darjah dua…sekarang umur saya 26y..

Saya ade diploma in nursing.. tapi pilih jadi suri rumah. Sebab tak kuat nak tinggalkan anak-anak.. sekarang saya jual.. untuk cari duit poket sendiri… Alhamdulillah.. sehari jual 40-50 bungkus.. saya jual rm1 jer sebungkus.

Setiap kali saya masak nasi mesti bergenag air mata terigat masa kecik-kecik dulu.. sekarang saya pulak teruskn legasi tu.. hihihi.

Special Nasi Lemak Ni Saya Tak Pakai Santan…

Ni sya share resipi.. mana tahu ade suri rumah nak buat duit jugak..

Untuk nasi

– Beras basuh tanak mcm biasa..
– Masuk daun pandan dan garam..

Bahan untuk tumis darat

– Bawang kecik
– Halia
– Kulit kayu manis dengan adik beradik dia.. (bunga lawang, buah pelaga cengkih).

Tumis semua dan masukan dalam nasi bila nasi da nak kering..kacau biar sekata ya…

Untuk sambal

– Tumis bawang besar yang da di blend.. saya blend dengan minyak sesiap..
– Bila da wangi baru masukkan cili blend… biar kan diorag pecah minyak.. masukkan air.. asam keping… gula.. garam.. saya guna gula kabung….masak smpai dia kering…

lpas tu boleh hidangkn dgn timun.. kacang.. telur…

sekian tq

Kredit : Pn Siti Nor Fathin

Leave a Reply