Viral

Budak Lelaki Dengan Berat 90 kg Sentiasa Lapar, Makan Apa Saja Yang Dapat Dicapainya

Pada usia 10 tahun, Caden Benjamin, dari Mpumalanga, Afrika Selatan memiliki berat 90kg.
Untitled-1
Dia menghidap sejenis penyakit genetik yang jarang ditemui, dikenali sebagai sindrom Prader-Willi, yang menyebabkannya rasa lapar sepanjang masa.


Sewaktu kecil, Caden memang sering lapar, tetapi ibunya, Zola, menyedari ada sesuatu yang tak kena dengan seleranya ketika anak itu berusia tiga tahun, kerana berat badannya pada umur itu mencecah 40kg.
1

Ibunya membawa Caden bertemu beberapa orang doktor tetapi mereka tidak dapat menerangkan mengapa dia sentiasa lapar dan menambah berat badan dengan banyak.

Akhirnya, seorang doktor di Hospital Akademik Steve Biko di Pretoria menjalankan beberapa ujian dan memberi diagnosis yang Caden menghidap sindrom Prader Willi, satu penyakit genetik yang tiada ubat dan dialami lebih 20,000 orang di seluruh dunia.

2

Kebanyakan dari kita biasanya makan tiga kali sehari, tetapi Caden meminta makanan setiap jam. Ibunya memberitahu The Saturday Star:

Biasanya dia mulakan hari dengan makan empat keping roti bakar keju dan sejam kemudian dia akan minum segelas Coke dan saki baki makanan malam sebelumnya.

Kemudian dia akan makan dua ketul besar ayam. Dia makan setiap sejam sepanjang hari.

Apa yang lebih membimbangkan, pesakit sindrom Prader-Willi sebenarnya memerlukan makanan yang sedikit dari manusia normal kerana badan mereka kurang berotot dan cenderung membakar kurang kalori. Baru-baru ini doktor memberitahu Zola yang Caden perlu berdiet sekiranya dia ingin anaknya itu terus hidup. Tetapi menahan Caden dari makan sangat sukar kerana dia sentiasa lapar.

Dia benar-benar berjuang. Saya rasa sangat teruk, tetapi doktor kata jika saya ingin lihat anak saya hidup dia mesti berdiet.

Pada satu tahap, Caden makan tisu tandas. Dia makan bergulung-gulung tisu tandas. Sebenarnya, dia akan makan apa saja kertas yang dia jumpa. Sekiranya tiada apa hendak dimakan, dia akan kikis kotoran di lantai dan makan.

Untuk memburukkan keadaan, Caden telah menjalani trakeotomi (pembedahan membuang trakea) beberapa tahun lepas, jadi dia kini bernafas melalui tiub yang dimasukkan dalam tenggorok.

3Dia menghabiskan kebanyakan masa berbaring di kerusi malas atau di katil, menyebabkan dia mengalami kemurungan kerana tidak dapat melakukan aktiviti yang biasa dilakukan kanak-kanak normal seusianya.

Kadang-kadang dia menangis dan beritahu saya dia ingin bermain dengan kanak-kanak lain di luar. Tetapi dia tak mampu berbuat begitu dan saya tak dapat lakukan apa-apa untuk membantunya.

Ibu Caden tidak dapat keluar bekerja kerana dia perlu menjaga Caden siang dan malam. Zola hanya menjual makanan yang disediakan di rumah, tetapi ia tidak cukup untuk menampung semua perbelanjaannya dan dia mengalami masalah membayar bil perubatan.


Mempunyai badan seberat 90 kg pada usia tersangat muda kini membawa mudarat kepada kesihatan Caden. Doktor baru-baru ini memberitahu Zola yang lebihan lemak telah memburukkan fungsi beberapa organ penting badan kanak-kanak itu, dan doktor tidak dapat berbuat-apa-apa tentangnya. Bagaimanapun, Zola enggan mengalah.

Doktor beritahu badannya yang terlalu berat menyebabkan organnya bekerja lebih keras. Saya berdoa setiap hari yang Caden akan sembuh supaya dia boleh lakukan perkara-perkara yang dilakukan oleh kanak-kanak lain.

amazingnara.com


Leave a Reply