Haiwan

(GAMBAR)10 Haiwan Pelik Paling Ditakuti Di Dunia

1. Gumprecht ‘s Pit Viper Green

Ular berwarna hijau terang, umumnya dikenali sebagai Pit Viper Hijau Gumprecht’s, ditemui di kawasan Asia Tenggara berdekatan Sungai Mekong. Ular yang memiliki nama rasmi Gumprechti Trimeresurus, pertama kali ditemui oleh para ilmuan pada tahun 2002 dan merupakan sejenis ular dengan bisa yang amat kuat dan mampu membunuh manusia dalam masa hanya beberapa saat jika dipatuk.

Lagi 9 jenis haiwan boleh anda tatap selepas jump.
***

Sertai UJIBAKAT TERBUKA pengambilan Artis Budaya JKKN (Pemuzik) pada 8 – 9 Februari 2012 ini bertempat di Tingkat 24, Bangunan MAS, Jalan Sultan Ismail bermula jam 9.00 pagi hingga 1.00 petang(Pendaftaran peserta ujibakat). Jangan lupa bawa bersama dokumen asal seperti Kad Pengenalan, resume, gambar berukuran pasport dan 4R dan alat muzik.

 

NOTA: Maklumat lanjut boleh diperolehi di www.jkkn.gov.my atau menghubungi kami di talian 03-2052 3600 dan boleh juga didapati di rangkaian laman sosial Sahabat Budaya JKKN di Facebook, Twitter dan Tagged.

.2. Snakefish

Pada tahun 2002, snakefish (atau Channidae) digambarkan sebagai memiliki “nafsu makan yang rakus, sering memangsakan semua ikan lain di danau atau kolam”. Haiwan ini dapat bergerak di tanah dan meninggalkan habitat air selama tiga hari, untuk mencari sumber makanan baru. Di darat, snakefish mampu makan hampir semua binatang kecil di atas jalan dan mereka juga dikatakan pernah menyerang orang-orang di Cina yang berada dekat dengan kawasan mereka bertelur. Snakefish boleh sampai lebih dari satu meter panjang dan beratnya lebih dari 6 kilogram . Kebanyakan snakefish berukuran 2-3 meter.

Mereka juga membiak dengan cepat dan dalam ekosistem mereka, snakefish kecil dimangsakan oleh ikan yang lebih besar, sementara snakefish dewasa dimangsakan oleh buaya . Kerana kemampuan mereka untuk pindah ke habitat baru dan menghapuskan ekosistem lain, dan kemampuan untuk melompat keluar dari air dan mengembara mencari kubangan baru, snakefishberusaha dibasmi di 13 negara bahagian Amerika Syarikat dan negara-negara lain (misalnya , Australia).

3. Isopod Gergasi

Predator ini mirip kepada Isopod Gergasi (Bathynomus giganteus), sebuah Crustacea karnivora yang menghabiskan waktu mengorek dasar laut dalam, sampai kedalaman 6000 kaki pada dasar laut di mana tidak ada cahaya. Di ruang gelap dan dingin, mereka bertahan dengan makan ikan mati dan busuk atau bangkai haiwan laut yang lain.

4. Aye-aye

Dipertimbangkan oleh penduduk setempat sebagai pertanda kemalangan, Aye-aye adalah salah satu binatang paling  aneh di dunia.

Untuk orang-orang Malagasi, Aye-aye adalah binatang ajaib, dan diyakini membawa kematian jika ia muncul di kawasan setempat, sehingga mereka sering dibunuh. Panjang 16 inci (40 cm), ekor anjang 2 kaki (61 cm) , dan berat sekitar 2 kg, Aye-aye memiliki sepasang mata bulat besar, rambut hitam, dan telinga berbentuk senduk besar. Ia juga memiliki 5-jari tangan dengan kuku tajam, dengan jari tengah yang panjangnya 3 kali ganda jari yang lain.

5. Tikus Berhidung Bintang

Salah satu bintang yang paling menarik di alam semesta ialah tikus berhidung bintang (Condylura cristata). Dari penampilan dan lokasi, seseorang akan berfikir mungkin itu adalah organ penghidu yang peka, membantu tikus ini yang hampir buta mengenali lekuk bawah tanah, atau tangan tambahan untuk menangkap mangsa dan memanipulasi objek. Beberapa peneliti memiliki hipotesis bahwa tikus ini boleh mengesan medan elektrik, sehingga hidungnya berfungsi mirip semacam antena. Namun pada kenyataannya, hidung bintang pada tikus ini merupakan organ sensori untuk sentuhan yang luar biasa dengan lebih dari 25.000 reseptor sensori , yang disebut organ Eimer

6. Chlamydosaurus Kingii

Chlamydosaurus Kingii adalah sejenis cicak Australia berwarna coklat kekuningan dan mempunyai sayap besar di kulit sisi leher dan tenggorok. Panjangnya mencapai 90 cm, dan ketika sedang marah atau takut, ia mengembangkan sayap tersebut, yang mungkin sampai 25cm lebar diameternya. Umumnya mereka hidup di pokok tapi ada kalanya menghabiskan waktu di tanah, di mana mereka berjalan seperti manusia. Biasa makan haiwan mamalia kecil dan rama-rama serta tidak ‘mesra alam’.

7. Gecko Raksasa berekor daun

Gecko Raksasa berekor daun (Uroplatus fimbriatus) adalah endemik Madagascar dan pulau-pulau Bohara dan Mangabe. Spesis ini hidup di hutan hujan tropika dan mencapai panjang 330 mm. Gecko malam yang berukuran paling besar, berhari-hari akan melekat pada pohon dan jika terganggu, ia akan mengibaskan ekor dan kepala, membuka mulut dan berteriak … memanggil ibunya.

8. Kachinensis Kerivoula

Spesis lain yang ditemui di salah satu daerah terakhir di dunia ilmiah yang belum dijelajahi iaitu Asia Greater Mekong, Kachinensis Kerivoula adalah sejenis kelawar yang paling mengacau.

9.Tikus Gurun

Heterocephalus glabe adalah haiwan Penggali asli Afrika Timur terkenal untuk gaya hidupnya yang eusocial , sangat unik di antara mamalia, dan ciri fizikal luar biasa yang memungkinkan ia berkembang di lingkungan bawah tanah yang keras, kulitnya yang hampir kebal terhadap rasa sakit, dan yang paling aneh, ia berdarah dingin.

10. Ulat Kucing

Ulat kucing adalah ulat yang paling beracun di Amerika Serikat. Racun adalah duri tersembunyi di rongga di antara bulunya. Ini ulat berbulu ditemukan di negara-negara selatan melalui sebagian besar Texas dan utara ke Maryland dan Missouri. Ia makan di pohon teduh seperti elm, oak, dan sycamore. Ulat Kucing bervariasi dalam ukuran dari 1.2 in (32 mm) menjadi 1,4 inci (36 mm)

Comments 50

  1. nur arin

    Allahuakbar!!!

  2. leocats

    subhanallah… Allah Maha Besar..

  3. Sakitkelentit

    Masha Allah!

  4. Ferd

    Subhanallah, hebat nye ciptaan-Nya

  5. nun

    ulat kucing paling comel…..

  6. Norma Jean

    Allah Maha Besar!

  7. nono

    seram n geli plak tgk

  8. mhr

    ALLAH MAHA BESAR

  9. leo nano

    setiap haiwan yg diciptakan ada fungsinya yg tersendiri…. 🙂 ALLAH MAHA BESAR!!!

  10. hawan yang pelikb tadi memang lawak kan

  11. risha

    lwk laa cgt..

  12. Anonymous

    hahahahhahahah sakai

  13. buat ape nak pelik dah memang allah jadi kan haiwan tu macam tu!!!!!

  14. haiza

    Wow takutnya…

  15. Anonymous

    buat ape nak takut haiwan tu allah yang cipta die.die x mintak pun nak jadi cammtu

  16. aydie daniel

    apalah itu pun takut

  17. subhanallah!memang pelik dan ajaib.takut pula nak tengok

    subhanallah!memang pelik dan ajaib.kuasa Allah tak ada yg dapat menandingi.

  18. elice

    eee…gelinye ular hijau

  19. wow!!!!! canteq ad seram pown ada

  20. dsgfgfgdfhghfgghhdfhgd@!$%&*(

  21. Anonymous

    kena jilat hilang sakit, mai sini meh

  22. jangan tertipu dengan kecomelan! Ingat kan ianya beracun, tapi tak tahu bawa maut tak?

  23. awak tak sakai! sendiri yang sakai!

  24. dah nama tuhan yang maha berkuasa apalah korang ni!

  25. apa nak kato tak leh cakap pa pa dah ni

  26. aku tahu allah ni amat berkuasa dan tiada sesiapa boleh menandingi apa yang dilakukannya betul tak!

  27. Anonymous

    pelik,,,,,pelik tapi benar dan sebenar-benarnya

  28. aper dah nak kata mahluk allah macam macam ada

    kiter nak lah berhati – hati walaupun dimana – mana

  29. haiwan allah bermacam – macan jenis jika kita tahu . Ada juga yang belum kita pernah jumpa

  30. Anonymous

    peliknya…..

  31. wow peliknya haiwan haiwan ni macam tak percaya lah

  32. setia

    betul3…

  33. Anonymous

    Hebatnya ciptaan ALLAH.

  34. nazatul

    hebatnya ciptaan allah

  35. Anonymous

    bongok la nama ko!

  36. cooppppppp jaangan gaduh – gaduh

  37. setujju sangaat-sangat

  38. They might be a good fashion declaration at home however, not in Spain. So try to follow the tips aforementioned to get rid of the farmer’s tan. Back to your skin check, the
    first time you do the check be sure to take
    as many pictures as possible to show what your skin looks like.

  39. This is the perfect blog for anyone who would like to find out
    about this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
    You definitely put a new spin on a topic that’s been discussed for years.
    Wonderful stuff, just great!

  40. Dayang P3

    AMAZING!!?(^?^)?

  41. […] (GAMBAR)10 Haiwan Pelik Paling Ditakuti Di Dunia […]

  42. apa laituu pelik pun bukan kanaa talan jugaa bo kamuu tuhh lowongg hahahahahaaa .. !

  43. Anonymous

    sa suka yg ular warna hijau
    hkhkhk . 😛

Leave a Reply