Viral

Luahan Seorang Ibu: Ayah Dan Anak Perempuan 14 Tahun Rapat Lain Macam

Assalamualaikum. Saya guna Facebook adik saya mohon sembunyikan profil. Saya tiada Facebook (maaf kuno sikit).

image

Saya seorang isteri dan ibu. Ada tiga orang anak: seorang 7 tahun (lelaki), 11 tahun (lelaki) dan 14 tahun (perempuan). Alhamdulilah, anak-anak tak banyak karenah. Cuma saya nak minta pendapat dari ibu-ibu serta ayah-ayah dekat luar.



Perlukah saya bataskan pergaulan anak dengan suami saya?

Begini ceritanya, anak saya perempuan sangat rapat dengan ayahnya. Dan boleh kira dalam lima kali seminggu ayah tidur dengan anak perempuannya.

Saya pernah tegur suami, saya beritahu tak elok sebab anak perempuan itu dah besar. Dan bila saya cakap, suami kata saya berfikiran kolot dan negatif padahal saya tidak langsung berfikiran seperti itu.

Anak perempuan saya dah akil baligh (maaf kalau salah eja) dan badan dia agak seperti remaja berumur 21 ke atas . Suami saya juga selalu mandi dengan anak perempuan saya padahal dgn anak lelaki dia tak pernah pelawa untuk mandi bersama.

Suami juga agak suka bergurau kasar, contohnya tampar punggung anak perempuan saya. Setiap pagi saya bangun untuk kejutkan suami dan anak solat Subuh, pagi itu saya rasa agak sedih.

Saya melihat suami saya tidur berpelukan dengan anak saya sambil tangan dia di buah dada (maaf kalau agak lucah). Saya terdiam seketika.

Pagi itu saya ada cakap:

Abang. Lepas ni tak payah tidur dengan anak perempuan, Abang tu suami saya, ayah kepada anak-anak kita. Tolong jangan main-main dengan agama, Abang.

Kita orang Islam ada batas-batas yang perlu kita ikut.

Suami saya iyakan saja. Allahurabbi.

Apa yang perlu saya buat? Risau lama-lama perkara ini merebak jadi benda lain.

Sumber: Kisah Rumah Tangga


Comments 10

  1. ayoi

    kak,ape kate akk talk heart to heart dgn anak perempuan akk…ckp baik2 dgn anak perempuan..mne tau ade bnde y “berlaku” antara suami akk dgn anak perempuan tp anak perempuan akk x mampu nk bgtau akk…bl tgk gaya tido y agak sangsi suami akk tu tkut jgk klu2 mrk dh pernah “bersama”..mnta maaf ckp..klu perubahan bdn anak akk dh mcm org berumur 21 thn better akk tnye dgn ank akk…slalu nye anak dara y penah di “sentuh” je bdn diorg lain mcm skit…

  2. Hamba Allah

    Saya rasa betul kata Ayoi..mandi bersama tu sangat tak wajar kak..sumbang mahram juga tu namanya..Allahu..moga anak akak belum pernah di apa apakan..apatah lagi dengan bapa kandung..nauzubillahiminzaliq

  3. Anonymous

    yg patot ditegur jgk adalah ank perempuan. bagitau supaya menolak.

  4. Anonymous

    yup betul tu tegur anak perempuan. bagitau supaya menolak. semoga semuanya baik2 saja Aamiin.

  5. Anonymous

    tegur anak prempuan..klu xjalan jugak pisahkan anak skolah asrama xpun g sepital cekla pe yg ptut..biasa umur gitu klu ban dah laen mcm biasa dah kena sentuh

  6. Hamba Allah yg hina

    Betul tu kak…klau tegur suami xjln better akak tegur ank akak..mudah2han Allah buka pintu hati dia nak cerita atau ubah tabiat mereka kak…semoga dipermdhkan urusan akak sekeluarga..

  7. Ibu

    Riso jgk keadaan ni direlakan juga oleh ank perempuan jika dh terlanjur dgn ayah sendiri. Lama2 jd seronok pula..puan kene bertegas dalam hal ni. Kl anak xnak bekerjasama utk meluahkan apa yg terjadi antara dia dan ayah mgkin pyan perlukan bntuan org ketiga seperti kaunselor atau org yg lebih pakar. Badan anak je yg nmpak spt 21thn tp pemikiran dia masih mentah dan belum matang.

  8. Sam

    Pndpt sy..smada ada blku apa2 antara mreka brdua atau pn tdk,tndakn suami akk blh mnimbulkn syak..jk dgn prmpuan lain,blh diyngkp.khlwt tu..bg sy,jk suami akk x ad niat lain,dia x kn bt spt itu..sbb ayah yg baik.x kn mndi n tdo brdua2an dgn ank ppuan yg dh baligh..jgn tggu n pkir2 lg kak..brtndk cpt..x prlu tye2 g dh..akk ajk spe2 or sdra llki yg matang n berani,trus bwk ank.g hsptl cek..lpstu bt kptsan tgas mgikut undg2 n agama islam…sy x npk apa logiknya suami akk mndi n tdur brdua2an dgn ank.prmpuan yg dh akil bligh bgtu?.smoga brtmu jln pnylesaian yg trbaik buat akk.

  9. Annoying orange

    Kak Apa Kata report jek Kat polis. Atau tanya ank dara akak Apa Sebab suami akak buat demikian.

  10. Bertindak segera kak… sebelum trjdi benda2 yg lagi buruk…

Leave a Reply