Cantik

(13 GAMBAR) Perkahwinan Puteri Hafizah Sururul Bolkiah: Anak Ke-5 Sultan Haji Hassanal Bolkiah

Puteri Hafizah Sururul Bolkiah(32) mengahwini Pengiran Haji Muhammad Ruzaini(29. Puteri Hafizah merupakan anak ke-5 Sultan Brunei dengan isterinya Permaisuri Saleha. Kedua pengantin ini merupakan kakitangan kerajaan dan Puteri Hafizah yang menpunyai degree dalam Business Administration bekerja sebagai pegawai di kementerian kewangan dan Pangiran Ruzaini pula merupakan penjawat awam di Pejabat Perdana Menteri.

Tahniah kepada pasangan diraja ini oleh kami di AmazingNara.Com. Semoga kekal ke anak cucu!!



Sumber : Dailymail

Comments 84

  1. Anonymous

    yeah.Brunei was celebrate the amazing wedding day for 3 weeks…

  2. laba

    Hmmm….macam mana keIslaman utuh dan tinggi sekalipun, tetap mahu membezakan diri dengan insan biasa. Jalur kuning di bahu melambangkan “aku raja kau siapa” sedangkan Allah SWT tidak membezakan hamba-hambaNya. Yang membezakan mereka adalah ibadat mereka sendiri, bukan pada pangkat dan darjat dan jalur kuning. Siapa yg ajar raja-raja tentang kaler kuning neh?? Marah ni…he he

  3. laba

    3 weeks to celebrate? Over-rated and over the top. What a waste of time money and precious energy

  4. sajankbgtau

    Hello laba…….
    Ni mesti cetek akal..bodoh xbley nk di ajar kn!!!!
    Kaji blk apa yg kamu ckp..
    Kita sesama kita mmg xde beza tp sultan dan raja2 ada tmptnya dan pangkat..
    Sbb tu klu diorg mati kuburnya lebey dlm sbb tggjwbnya sbg pemimpin adlh termaktub.
    Pkai ckp jer apa xtau..
    Klu menteri2 tu yelh…pkai nm jer…yg tu mmg xsdr dr..
    Huh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!……
    P\S :: p google dlu apa itu sultan dan slhsilah hdup mrk..xpun p amik klass sejarah smula nk cover kebodohan ko tu mangkok!!

  5. dk

    salam abang nara. sorry tapi caption tu salah, gambar ke 10 menunjukkan Putera Mahkota Brunei,iaitu kekanda kepada Puteri Hafizah. Jawatan Perdana Menteri, menteri pertahanan dan kewangan dipegang oleh Sultan Hassanal Bolkiah. Istiadat perkahwinan pula diadakan hanya selama seminggu lebih termasuk istiadat2 tradisi Brunei.
    Btw, jalur kuning mempunyai maksudnya tersendiri dan bukan menunjukkan “aku raja kau siapa”

  6. orang tuo

    canteknyer baju perantin warna ungu lembut, terserlah seri perantin..

  7. Rakyat Bangga

    Sokong dengan saja kan bgtau… dalam islam sudah menyatakan yang Raja itu adalah sebagai khalifah yang mana mesti dihormati… dan mana mana… tanggungjawab seorang raja itu adalah besar untuk memimpin rakyat… Semenjak pemerintah Rakyat di Brunei aman dan damai dan tiada perebutan kuasa…

    Sistem β€˜Beraja’ adalah satu sistem tradisi Melayu yang sudah lama wujud sejak terdirinya Kerajaan Melayu Brunei. Sistem pemerintahan beraja telah dapat membawa negara mencapai matlamat-matlamat dan sistem pemerintahan berdasarkannya telah dapat membawa kebajikan kepada masyarakat.

    Kuasa memerintah yang tertinggi bagi Negara Brunei Darussalam adalah terletak di dalam tangan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan …” Kuasa yang diamanahkan di bawah Perlembagaan kepada Baginda ini ditumpukan bagi kebajikan, kesejahteraan serta keamanan rakyat dan penduduk.

    Peace!!!!!

  8. Semua perempuan bertudung.. πŸ™‚

  9. Rakyat Bangga

    Tak guna pun duit awak lah…. Orang di Raja have thier own budget.. n not getting it from the people… pasal tu kaya?? Jeles lah tu.. mungkin u kawin tak sponser????

  10. Anonymous

    YELAH TU DK…..SEDARA KE DGN SULTAN BRUNEI TU?

  11. akak kepoh boleh tak

    Sultan Brunei adalah antara Sultan yg paling mementingkan agama.Negara Brunei pon mempunyairamai penduduk yg amat menjaga maruah agama mereka. Byk kehidupannya berteraskan agama islam.Rakyat Brunei harus berbangga punya Sultan yg sebegitu. Permaisuri pon tak nmpk berbotok2 bagai walaupon mampu…apapon tahniah utk pengantin. Sama cantik sama padan..semoga berkekalan.

  12. Anonymous

    myb dia org Brunei yg lbey tahu ttg adat istiadat negara dia..kalo ko bkn orang Brunei, diam sudey~

  13. Saya

    Astaghfirullah… Tak kira lah DK ni bersaudara ngan Sultan Brunei ke tidak.. Yang penting DK hendak membetulkan perkara yang salah… Itu bermakna DK menerangkan sesuatu yang betul.. Supaya kita nanti tidak menyampaikan sesuatu yang salah.. Dan jika yang salah itu, dibesarkan maka akan terciptalah satu Fitnah..

    Saya respect dgn DK.. Saya tidak ada kaitan dengan DK.. Tidak ada kaitan langsung.. Fikir-fikirkan lah…

    Kita rakyat Malaysia, rakyat bertamadun.. Rakyat yang terkenal dengan budi bahasa yang sopan.. Setahu saya, rakyat Brunei takde yang memperolok-olokan raja2 kita..(sepanjang saya belajar kat Brunei).. Komen2 yang saya baca dari atas, dalam 70% nak membangkitkan kemarahan Rakyat Brunei..

    Biarlah Negara mereka nak buat majlis besar2an.. Itu pun nak dipertikaikan ke? Rakyat negara kita sendiri, kekadang ada juga buat majlis perkahwinan besar2an… Fikir2kan lah… Takkan kita nak negara kita nak berbalah dgn negara Brunei, seperti Negara kita dgn jiran satu tu…? Kecewa sgt2…

  14. Rina

    salam, berhati2 dengan setiap perkataan kamu… istiadat perkahwinan diraja bukanlah 3 minggu seperti yang dinyatakan…ianya hanya lah seminggu..dan adat2 seperti malam berjaga2 hanyalah diserikan dengan bermain permainan dalam tradisi Brunei seperti bermain pasang…dan juga ada juga pertandingan sajak dan tausyeh… sesungguhnya saya sebagai rakyat Brunei merasa sangat bertuah dan bersyukur kepada Illahi kerana dilahirkan dibawah naungan pimpinan Kebawah Duli yang sangat adil dan memeduli rakyat2nya serta mementingkan setiap kegiatan keramaian yang hanya diserikan dengan aktiviti2 yang berfaedah utk mencapai hasrat baginda menjadikan negara Brunei sebagai negara zikir..
    btw…saya tak ada pertalian pun dgn kerabat diraja…hanya sebagai rakyat Brunei

  15. Rina

    yelah….yang gambar 10 tu gambar Pengiran Muda Mahkota Brunei. Jawatan Perdana Menteri, Menteri Pertahanan dan Menteri Kewangan dijawat oleh Sultan Brunei

  16. ikan kaloi

    ade aku kesah???

  17. Anonymous

    jgn nk komen pasal raja negara lain di blog…. takut2 rakyatnya tersalah faham…. btw kan bagus kalu raja2 kita juga mempunyai permaisuri yang menutup aurat sebegitu… peace yo..

  18. ct

    Org malaysia ni kalau part bg komen no 1.tunjuk perasaan no 1.lawan raja dan kerajaan no 1.tak puas2 jg sibuk dok bg komen negara org lain.walhal negara yg d komen tu negara aman damai dan lebih mendaulatkan agama islam dan keamanan

  19. Puteh

    Kalau tak tahu pasal adat istiadat diraja Brunei, baik diam-diam saja. Walaupun dibuat besar-besaran, rakyat Brunei tak marah sebab mereka sayang Sultan mereka… Kenapa mereka sayang Sultan mereka? Sebab Sultan mereka menjaga kebajikan rakyat Brunei… Rumah di Brunei tak perlu pasang gate pun… Rakyat mereka kaya, tak perlu mencuri… So kita rakyat Malaysia tak payah nak menghakimi org lain…

  20. nur

    jom pakat pakai tdung smua…likeee

  21. Ryn

    DK means Dayangku, gelaran bagi ahli-ahli kerabat diraja Brunei… So that actually answers your question.

  22. Aku Anak Malaysia

    Jgnlah kita mengata negara orang kalau kita sendiri tidak suka org mengata negara kita.
    Ada sebab Allah menjadikan seseorang itu lebih mulia berbanding sesetengah org yg lain.
    KDYMM Sultan Brunei memimpin rakyatnya kpd Islam.
    Sekali-sekala, pergilah ke Brunei dan lihat dgn mata sendiri.
    Penjualan arak diharamkan di Brunei.
    Kesultanan Brunei amat rapat dgn kesultanan-kesultanan Melayu di Tanah Melayu kerana Awang Alak Betatar (Raja Brunei) berkahwin dgn puteri raja Johor (Temasik/Singapura Tua).
    Sultan Ahmad Tajuddin (Sultan Brunei ke-27) pula berkahwin dgn puteri kpd Sultan Alauddin Mahmud Shah (Sultan Selangor).
    Semoga Allah memberikan perlindungan kepada Amirul Mukminin Raja-Raja Melayu di Malaysia dan Brunei Darussalam, Amin!

  23. petualang

    yang perempuan – yay aku dapat tangkap laki muda
    yang jantan – yay aku dapat tangkap anak raja.keturunan aku tak gaduh kerja dah sampai bila2

  24. tintin

    kenapa aa..org Malaysia suka cari pasal? Tak semua..tp..ramai..why?

  25. Ottel

    ok dah buang

  26. bintang hati

    Kenapa org mesia ko kondem org?
    Jawapan : sebab semua nampaknyg negatif…yg positif dh tertutup
    Sebab: kena brainwash dgn ceramah2 politik yg duk kutuk org jekkk….

    Jahat mcm mana pun seseorg tu…pasti ada baiknya

  27. zzz

    kalau tak kesah ikan kaloi tak usah comment lah. bengok

  28. namie

    cantik la pengantin perempuan….kulit putih melepak….bertuah pengantin lelaki…bertuah rakyat Brunei dpt raja mcm ni…yg kat ats tu komen negatif atas dasar cemburu…bongok!

  29. Memey

    Ryn, DK tak semestinya Dayangku pun. Boleh jadi nama lain. Tapi, kalau pun DK ni kerabat diraja Brunei, itu hak dan tanggungjawab dia defend keluarga mereka.

  30. Memey

    Amazing Nara, tolonglah filter komen yang masuk. Jangan sampai komen tu menyakitkan hati jiran kita. For some commentor, tangan menaip tekan send lebih laju dari otak mereka berfikir.

  31. Anak Pahang

    Patut la korang ditakdirkan jadik rakyat biasa jer…komen tak hengat. kehkehkeh.

  32. Sha

    jadikan negara Brunei sebagai negara zikir. Ameen Ya Rabb.

  33. Mines Webster

    Hormati Sultan(RAja) tu bukankah telah desebutkan didalam al-quran tentang kedudukan mereka?? Insya Allah dengan patuh kepada Raja bertambah lah berkatnya. Tengok dan lihat pada negara yang derhaka pada Ketua mereka apa yang telah terjadi? Bukalah mata dan hati anda.

    Syukur alhamdulillah hubungan Raja Kami dengan rakyat sungguh rapat sekali tiada jaringan terbatas.
    Berhentilah mencela Raja kami. Dah terlebih bersyukur kami dengan Pendidikan,Perubatan dan Perumahan yang percuma duberikan oleh kerjaan yang adil lagi pemerdulian. I can assume that no one live in poverty here. Terima Kasih pada Rezeki Tuhan.

  34. rakyat brunei

    assalamualaikum, sila hormati adat istiadat negara dan raja kami,itu sahaja yang kami pinta. terima kasih

  35. eyra

    cant wait for majlis bersanding diraja =)))) selamat pengantin diraja

  36. Refa Rizkia agi Binti Hj Pungut

    aww~ congrates princess, akhirnya mendapatkan jodoh yg sepadan πŸ™‚ Semoga berkekalan Amin πŸ™‚

  37. Audrey Hepburn

    baru terfikir nak komen benda yg sama, tp awak dah komen. saya pun pelik, apesal la ramai sgt orang Malaysia ni yg suka berfikiran sempit? tak abis2 nak komplen, demo, kutuk sana sini, fitnah sana sini. takde benda yg elok la kat fikiran dia. itu menandakan hati dia pun mmg busuk. apa yg kita fikir dan lihat tu, menunjukkan apa yg ada dlm hati kita. negatif yg kita fikir, maka negatif la hati itu. instead of buat benda2 yg tak guna semua tu, baik la usaha majukan diri sendiri, tambah amal ibadat.

  38. kaler

    siapa yang bgtau 3 weeks? get your facts right before talking. not everything in media is true.

  39. Ottel

    kalau lah brunei berbesan dengan kelantan,, Seem Cool jugak kan?

  40. tintin

    sedih membaca komen dri negara jiran tentang raja kami .. πŸ™

  41. dk

    salam saudara anonymous . saya sekadar memperbetulkan caption diatas, tidak ada berniat buruk malah meminta maaf kepada nara sebelum memperbetulkan. tidak perlu menggunakan tone sarkastik dengan saya. memang saya seorang dayangku jadi saya tahu apa yang saya cakapkan tapi niat hanya untuk membetulkan apa yang salah supaya kami senegara tidak dipandang serong. tq, jazakallahu khairan

  42. Gincu

    Memang patut la nama kau Ikan Kaloi. ada otak buat syarat je. siapa suruh kau kesah? kalau tak kisah, kenapa baca tentang isu ni dan komen?

    saya warganegara Malaysia, dan saya tak faham kenapa ada orang Malaysia sakit hati sangat dengan berita perkahwinan ni? dah itu BUDAYA di negara brunei. sebagai saudara seislam (mana yang muslim la kan) sepatutnya kita mendoakan benda2 baik kepada kedua mempelai. Yang kita nak marah2 sakit hati kenapa? Mereka kahwin pakai duit cukai dari negara kita kah? anda yang komen negatif/buruk tu saya nak tanya – perkahwinan diraja Brunei ni, beri kesan buruk pada anda semua kah?

    Sebagai pemerintah, Sultan perlu mengambil kira faktor hubungan diplomatik , jadi mana boleh buat kenduri diam2 dan secara kecil2 an. Saya pasti rakyat Brunei juga menikmati dan meraikan perkahwinan diRaja ini, bukan hanya keluarga diRaja. seminggu merayakan perkahwinan diRaja, anda yang sakit hati tu tahukah apa yang berlaku dalam masa seminggu ini? BACA dengan lebih lanjut BUDAYA perkahwinan orang lain sebelum hentam keromo membuat kenyataan negatif!

    Dalam Islam, digalakkan merayakan perkahwinan, bergembira. Allah kurniakan kepada kerajaan Brunei kekayaan yang lebih berbanding negara kita. Tiada orang miskin di Brunei kerana kekayaan di kongsi bersama rakyat jelata, jadi salahkah mereka meraikan dengan cara yang lebih baik? Apa yang menjadi kesalahan kepada pemerintah ialah JIKA berlebihan untuk diri sendiri dan keluarga sedangkan rakyat menderita. sedangkan ini TIDAK berlaku di Brunei. rakyat Brunei hidup senang dan selesa! Dan pada masa yang sama, pemerintah Brunei juga banyak menderma kepada negara2 Islam yang memerlukan di dunia – kita sahaja yang mungkin tak tahu.

    Malu kamu warga Malaysia yang mengutuk/memburukkan tentang perkahwinan ini menunjukkan pemikiran yang terlalu rendah dan kesimpulan saya kepada mereka yang memberi komen negatif, anda ada satu penyakit – penyakit BUSUK HATI dan kurang cerdik !

  43. Gincu

    kenapa nak pertikai dia kerabat ke tidak? KALAU pun dia bukan kerabat, dia berhak untuk bersuara membetulkan keadaan.Itu negara dia, jadi dia lagi mahir tentang perkara2 berkaitan dengan negara dia. Dia berkongsi maklumat supaya kita tidak keliru, supaya kita lebih memahami.

    kau ni, MEMALUKAN orang Malaysia je (aku pun jadi malu sebab kau). kenapa la kau tunjukkan sangat ketidakcerdikan kau tu?

  44. Gincu

    tintin dan orang Brunei yang lain. abaikan sahaja komen2 negatif yang diberi oleh sesetengah orang malaysia yang BUSUK HATI (mungkin juga cemburu) itu. Maafkan lah mereka kerana mereka itu kurang cerdik dan pendek pemikiran. saya pasti sebahagian besar dari kami sebenarnya tiada niat buruk kepada anda semua, malah kami berkongsi kegembiraan. TAHNIAH kepada rakyat Brunei atas perkahwinan diRaja ini.
    saya rasa budaya negatif (cari pasal benda yang tak relevan – dan juga merusuh) yang melanda sebahagian orang Malaysia hasil usaha pihak parti politik pembangkang di negara kami.

    Orang Brunei, doakan lah kami agar negara kami dan juga pemerintah kami dan rakyat menjadi lebih baik agar negara kami juga dapat mencontohi negara anda yang aman makmur.

  45. wak subardijono

    Minyak Brunei dijangka akan habis 10 tahun lagi…..Enjoy enjoy enjoy πŸ™

  46. OKAY BAI SEMUANYA

    ISLAM MELARANG PEMBAZIRAN….RENUNGKAN LAH!!!!!!!!!!!!!!!!!

  47. Anonymous

    assalamualaikum, majlis perkahwinan Diraja ini bukanlah diadakan selama 3minggu tetapi hanyalah seminggu shja. brmula 18 sept-25 sept, iaitu trmasuk mjlis ‘Malam Berjaga-Jaga”, iaitu malam-malam yang dimeriahkan dengan majlis keagamaan, bacaan Quran, Tausyeh, Dikir dan sebagainya di Istana yang mana pelajar2 tahfiz, sekolah arab dn rmai lagi dijemput, Majlis Pertunangan Diraja, Pernikahan dan Persandingan, dan Penutup.Hanya dlm seminggu sahaja. Cari maklumat betul sebelum mengcomment.

  48. Little Panda

    Gincu betul tu..tintin abaikan jerrr comment2 negatif yg di nyatakan oleh orang2 yang bfikiran cetek tu (buat malu org2 msia jerr…aku sbgi rakyat msia pun terasa malu sekali..)
    Korang2 jgnlah macam tu..kerabat di raja kita kat msia ni pun apa kurangnya kalau kawen mesti meletup budjet gakk larr..x lah pula org2 brunei tu dok sibuk mgata2..
    Kita patut saling hormat mhormati antara satu sama lain…

  49. minzy2NE1

    kenapa dah tak ada butang LIKE dengan UNLIKE ? πŸ™

  50. anon

    seriously malaysian? semua nak fikir benda negatif je. tak pernah nak positif.

  51. Hassanol

    Assalamualaikum? Terkajut melihat segala cemuhan, inikah sikap orang Malaysia terhadap negara kami?? ;( Kami tak pernah pun menghina mahupun mengkutuk mana-mana Raja Malaysia. Nak busybody dalam hal luar pun tak pernah. Maafkan kami kerna ada sedikit Sensitif bila dikeluarkan isu Raja kami. Sesungguhnya kami teramat sayang kepada Baginda dan menghormatinya atas jasa budi baiknya yang tak terkira pada Rakyat Jelata.

  52. What’s up, this weekend is fastidious for me, as this time i am reading this wonderful educational article here at my house.

  53. Ottel

    Genius Brain tapi Seem not legit

  54. Pendusta Kata

    katalah apa kamu semua mampu berkata . sejujurnya ramai yang tak tahu sultan brunei telah menaja bil elektrik masjid nabawi dan masjidil haram . tak kisahlah dia mahu membazir kerana Allah Maha Pemurah . satu bulan Rm 2 juta kerajaan brunei tanggung . renungkanlah sebelum berkata

  55. chic

    encik laba kau pegi jela duduk rusia ke china kalau takmau duduk di bawah pemerintahan beraja.kalau nak dengki sekali pun tak payahlah bagi statement berbaur agama konon2 nk up kau punya statement.you’re so phatetic!malu aku dgn penduduk malaysia yg ada pemikiran bengap macam ni!

  56. Anonymous

    nara patut disable kan komen.banyak sangat komen dpd org tak pakai otak di sini

  57. Anonymous

    tak payahla kita gaduh dgn orang letak otak kat lutut macam laba tu.buang masa dgn tenaga je.dahla pendengki,hati pun busuk piang!

  58. hahaha ur comment made my day. sokong awk.

  59. setuju ngan awak.. btw i am from brunei and yes, sya tau tak smua org malaysia busuk hati πŸ˜‰ yg komen negative pls jgn buat kami rakyat brunei pndng serong kat ya all..

  60. sedihnya..

    perkahwinan diraja yang paling simple..

  61. aku

    rakyat malaysia y suke bg komen mengarut…myb kome ni taraf pendidikannya rendah kot tu ckp merapu meraban…aku as wrganegara msia pun sgt la berbangga n kagum dgn negara brunei…tgk diorng menutup aurat elok je walaupun bergelar permaisuri n negara ni sgt islamik..xberlebih2 lebihan…ce ko tgk sesetengah ‘org kenamaan’ di negara kita sendiri..mcmna haa..kalu ade peluang aku sendiri teringin nk jd wrga brunei..msia skg jenayah dh la makin banyak…zina toksah cakap la..buang bayi macam buang sampah…aku rasa terancam dok di malaysia skg ni…kn aku dh terkeluar tofik dh ni…as a conclu….jgn pandang serong kt negara diorang kalu kome idok tau perkara sebenonye….aku lebih suke dpt pemimpin macam negara brunei ni drpd negara kite…renung2kanlah…selamat beramal…~~~

  62. aku

    assalam…aku as warga malaysia sgtla malu dgn pengkomen2 y merapu meraban (dh tentu2 diorng ni warga msia gak kan)..myb kome ni taraf pendidikan sgtlah low agaknya tu y merepek2 ntahape2ntah..wlaupun aku as warga msia tp aku tersangatla kagum dgn negara brunei ni…ce tgk permaisuri xde berlebih2 lebihan…besa je..lebih kurang macam mak aku pakai je cume baju permaisuri mhal lagi la dr mak aku..means permaisuri n pengantin bersederhana je..ce tgk kalu negara kite…mcm langit n bumi tau dak…phtu negara brunei ni islamik..tu y buat aku legi sukeee…jujur aku ckp kalu ade peluang aku teringin nk jd warga brunei..nak tau kenapa ..???cz msia skg dh mcm2 hal..jenayah toksah ckpla…bunuh, rogol, zina…buang bayi macam buang sampah…seyes aku rasa macam dh terancam sgt dok kt msia ni….jenayah makin hari makin menakutkan…dh tekeluar tofik la plak aku ni…hadoiyai..as a conclu jgn suke pandang serong kt negra orang walhal negara sendiri kucar kacir…renung2kan dan selamat beramal…~~~~

  63. taksukaneelopak

    Kagum tengok majlis perkahwinan keluarga diraja ni
    Walaupon kaya raya, tapi nilai-nilai keagamaan, adab susila tidak diabaikan
    Majlis yang nampaknya begitu menghormati agama Islam
    Sultanah x perlu rambut mengerbang,muka tegang tapi tetap manis
    semuanya nampak sopan

  64. aisyah nur

    subhanallah masyaAllah manisnya kedua mempelai ,
    mendoakan agar kalian dikumpulkan dalam kebaikan serta rahmat dari Allah , moga kekal hingga ke syurga.aaminn ya rabb πŸ™‚

    sahabat semua moga Allah kurniakan taufik dan hidayahNya dalam hati setiap dari kita ,aaminn
    salam kasih dari malaysia πŸ™‚

  65. niniinn

    kenapa nak mengata orang lain… awak tu baik sangat ke??? tolong lah muhasabah diri tu dulu… Allah Maha Mengetahui dari engkau wahai hamba2Nya yang kerdil… lebih baik bertaubat dari terus hanyut mengata dan mengumpat orang lain…. makan daging mentah saudara sendiri….

  66. niniinn

    dengan Kelantan..? mintak simpangla.. negeri yang spreading their people to other state in Malaysia…. lepas tu, buat huru-hara kat negeri lain, kan2… kebas tanah org2 negeri itu, ape la yg baiknya.. pemimpin ulama mcm Alim Kucing…. ape yg baiknya… maafla, yang fakta tidak dapat diubah… penyamun/peragut jugak datang dari kalangan mereka…. kalau bab Seks, orang dia no.1 … x segan silu mencarut…. ..

  67. mak aku org brunei

    Spttnya kerajaan kita amik contoh cara kerajaan brunei menyambut perkahwinan.semua menutup aurat.acara pun semua islamik cm berkhatam,baca quran.terisi dgn keagamaan.kalau kite kt msia dok hiburan je lbih.tgok sultanah menutup aurat.tue bru tgjwb seorg sultan bukan saja kt keluarga tp rakyat.

  68. Pg Ak Nad

    assalamualaikum…

    janganlah bergaduh sesama sendiri… jalur kuning bukan melambangkan “aku raja kau siapa”.. keluarga diraja ada budget diaorang sendiri….

    *peace*

    love from Brunei

  69. aku

    aku org srwk, dok bjiran ngan org brunei.tiap hri da jak org brunei msk m’sia camtu jg org m’sia msk brunei.km org ok je ngan meka org.tak pena plak dgr org brunei kutuk2 raja meka mkn duit rkyat??malah meka berbangga ngan adat n tradisi meka.meka hormat tol ngan raja meka.tak salah kalau meka mampu nak buat majlis yg besar-besaran.kita yg tak de kena mengena lihat n dengar jak lar, tak yah nak kutuk2..kalau kaw org mampu buat lar majlis camtu sndiri.setiap org mahukan yg terbaik towk perkahwinan meka bab kalo blh kawen nie biar sekali.rsanya camtu jg yg pengantin tu harapkan.meka mok yg terbaik towk majlis meka malah towk rakyat jg.

    sekadar meluahkan pendapat…

  70. Luna

    Saya setuju dgn Gincu,
    saya malu dgnorg Malaysia yg suka mengkritik tanpa usul periksa…hanya dari kabar2 angin, tidak tahu hujung pangkalnya.

    Sultan Hasanal Bolkiah mmg patut dikagumi, dengan berapa ratus juta diinfakkan dijalan Islam, ada korang tahu? Sama juga dgn Prince Al Walid yg dikecam. 3 minggu itu umpama family day bagi seluruh rakyat brunei. Malaysia ada buat begitu?

  71. eida

    saye org Malaysia..tp pernah berkawan dgn lelaki brunei..sye rase la kan,lelaki brunei sgt baik.dan sgt berlembut dgn perempuan,dan romantik..hehe..

  72. Nice post. I was checking constantly this weblog and I am inspired! Extremely helpful information particularly the ultimate section πŸ™‚ I maintain such information a lot. I was seeking this certain information for a long time. Thank you and good luck.

  73. eva

    subhanallah,,,,,daulat kebawah duli.meski aku orang indonesia tapi aku justru menemukan kedamaian di negara kdym…dari brunei aku menemukan segala kecukupan insyaaallah,,,allah selamatkanlah sultan

  74. Annisa

    Kalau nak rasa diri tu dihormati…nak negara kita dihormati…agama kita dihormati…belajar menghormati org lain dulu!

  75. m

    perkahwinan sultan beruknei darul syaitan yg membazir…..kalau kat malaysia ada sultan pembazir mcm ni dah lama kena guling terus campak dalam sungai ……

  76. anak brunei

    Cantik nya puteri Hafizah, kagum sama kekayaan adat brunei. Kaum kerabat brunei semuanya cantik dan kacak. salah satunye hrh aesyah dan prince abdul mateen.

  77. Edisson

    ku stuju sma ank brunei. hrh aesya sangat cantik dan ku rasa paling cantik sakali. sama prince mateen. kacak dan berpendidikan. mereka mmg dari katurunan yg bagus dan baik. kagum sama brunei

  78. shapika

    Mmg cantik, mukanya sama korea, tp dia inda pakai tdung seksi jua. mcm mna pn ku tetap mngaku dia cantik.maaf ya hanya jujur

  79. zim oneonetwo

    Go Anak Brunei peace πŸ™‚

  80. urang Brunei

    wah selamba kau ckp sultan aku mcm tu ye. mulut kau, kau jaga sikit palui. Sultan kami, jaga kami. makan minum kami, hidup kami tak susah. Daripada sultan kau? ada negeri kau yg tak perlu bayar elektrik? cukai free? ada ke M palui? ada ke, sultan kau bagi 350$ sebulan sbgai duit belanja setiap seorang rakyatnya? ada sultan kau berikan 650$ sebagai duit pelajar? Jangan sesedap mulut hina sultan kami. Kami di sini amat menyayangi sultan kami. DAN SUKA HATI DIALAH DIA NAK MEMBAZIRKAN DUIT UNTUK PERKAHWINAN ANAK DIA. TU ANAK DIA, BUKAN ANAK KAU. Tolong sikit ye, jaga kehidupan kau palui. Memanglah, dekat malaysia, sultan korang beli nombor plat mahal pun salah. habiskan duit lah, apalah. di sini, di BRUNEI DARUSSALAM, sultan kami mempunyai sebanyak 7,000 kereta mewah. kami tak kisah sikit pun kerana itu, tidak sikit pun menjejaskan kehidupan rakyat dan negara BRUNEI DARUSSALAM. dekat malaysia, baru beli plat dah kena macam2 sultan kau. itu ke daulat? Maaf ya kalau ada yg tersinggung tapi saya tak boleh menerima hinaan yg ditujukan ke SULTAN KAMI.

  81. And as the internet began to grow in popularity and sophistication, Sperling saw another way for education to be made achievable and
    convenient for individuals who were already working for a living but wanted something more.

    The attempt to juggle work, classes, family
    and clinical hours can be overwhelming and discouraging.
    Choose from a wide array of accredited courses instead
    of non-accredited degrees.

  82. ren

    Maafkan si m 2 urang brunei..dia mimang palui…dr statement dia pun buli taw dia 2 mimang spesis palui 7 keturunan, mungkin raja dia sndri pun dia tidak hormat, abaikan spesis2 palui mcm m tu..sy amat kagum dgn brunei..smoga slmt sejahtera ngra mu urang brunei..

  83. Kerol

    lantak lah orang nak komen… kau tu bodoh panas bontot ka kne kutuk?

Leave a Reply