Info Semasa

Perkataan Di Internet Yang Mungkin Anda Tidak Tahu Sebutan Yang Betul

sebutann-yang-betul-untuk-term-di-internet

Pasti anda pernah melihat perkataan ini di internet. Tetapi betulkan sebutan yang anda gunakan selama ini? Mungkin anda perlukan pendedahan sedikit.

Berikut merupakan beberapa perkataan yang mungkin anda pernah lihat dan sebutnya dengan sebutan yang salah.

GIF

Selalu orang menyebut gif dan sebutan yang betul adalah “jif”

Xiaomi

Walaupun telah menjadi jenama yang terkenal di dunia, tetapi masih ramai yang menyebut “zi-o-mi” ataupun “zi-ao-mi” sementara sebutan yang betul adalah sha-o-mee.

Huawei

Huawei merupakan pengilang kepada alat ganti telegon terbesar di dunia tetapi masih ramai yang menyebut Huawei sebagai “hua-way” atau “hua-wei”, sebutan yang betul adalah “wah-way”.

OS X

OS X merupakan sistem operasi yang kedua selepas Window. Pengguna masih kelira tentang X yang digunakan, X tersebut bukanya huruf tetapi number Roman yang bermaksud 10. Sebuatn yang betul adalah “ou-es ten” bukannya “ou-es ex”.

ASUS

ASUS merupakan pengeluarkan komputer peribadi ke 4 terbesar di dunia. Sebutan yang betul adalah a-seuss atau eh-sus dan bukannya a-su-ss, a-suh-ss atau ah-seu-ss.

Meme

Memes merupakan perkataan yang digunakan untuk gembar yang berupa jenaka atau bahasa senang menganjing. Selalunya orang akan menyebut perkataan ini sebagai “mem” atau “me-me”. Sebenarnya sebutan yang sebenar adalah “meem”.

Cache

Cache merupakan term yang diguna untuk software atau pun browser anda. Selalunya pasti akan akan menyebutnya sebagai “kay-shay” sementara sebutan yang betul adalah “cash”.

Imgur

Pasti anda pernah dengata laman Imgur. Sebuah laman perkongsian gambar yang popular di kalangan penulis blog. Pasti susah untuk menyebut Imgur dan pastinya ramai yang menyebutnya sebagai “im-jer” atau im-gur, sebutan yang betul adalah “image-er” atau im-ij-er.

Qi

Kepada pengguna pengecasan wireless pastinya pernah melihat perkataan ini. Qi disebut sebagai “chee” dan bukanya seperti ejaan betulnya “Qi”.

Ubuntu

Ubuntu sememangnya terkenal untuk system operasi percuma sebagaimana OS yang lain seperti Linux OS. Tetapi masih ada yang keliru tentang sebutannya dan sebutan yang selalu digunakan adalah “you-bun-too” atau “oo-bun-too”. Manakala sebutan yang betul adalah “oo-bun-too”.

Adobe

Ramai yang menyebutnya sebagai “a-dobb” tetapi sebutan yang betulnya adalah “ado-bee”.

Linux

Linux OS telah digunakan selama 25 tahun tetapi masih ada pengguna yang menyebutnya dengan “lie-nux” atau “linn-ux”. Segelintir menyebutnya sebagai lie-nux dan sebutan yang sebetulnya adalah “linn-ux”.

Router

Router merupakan device yang penting yang sangat biasa didengar dalam system networking komputer. Majoriti pengguna menyebutnya sebagai rowter dan segelintir menyebutnya sebagai rooter. Mengikut US English, sebutan “rowter” dan “rooter” adalah sebutan yang betul lagi Router sementara British English pula hanya rooter merupakan sebutan yang betul.

Sumber: Hong Kiat

Leave a Reply