Info Semasa

Semak & Mohon Wang Tidak Dituntut Secara Online, Portal Atas Talian Sedang Dibangunkan.

Berita baik untuk semua rakyat Malaysia. JABATAN Akauntan Negara Malaysia (JANM) difahamkan sedang dalam proses membangunkan portal semakan dan permohonan Wang Tidak Dituntut (WTD) secara atas talian.

Menurut JANM, sistem itu dijangka akan beroperasi tahun depan. Ketika ini, pengguna boleh membuat semakan di semua pejabat JANM negeri di seluruh negara.

“Kita memahami keperluan portal ini berdasarkan keadaan semasa yang mahukan proses semakan lebih cepat dan mudah tanpa perlu bersusah payah beratur di kaunter.

Dalam masa yang sama, JANM turut berkata bahawa WTD tidak mempunyai tarikh luput.

“Namun apa yang perlu lebih difahami masyarakat adalah semakan WTD ini tidak mempunyai tarikh luput, jadi jika tiada keperluan mendesak, orang ramai tidak perlulah membuat semakan serentak pada satu masa sehingga mengakibatkan kesesakan di kaunter JANM,” katanya, lapor Harian Metro.

Sumber : Harian Metro

Comments 42

  1. ewee chia yee

    macam mana mau check?

  2. Anonymous

    tahun depan baru dia buka.. tengah develop.. baru cari team developer..

  3. Rozanna

    how to chek

  4. Zarina Binti Abdullah

    Kemaskini wang tak dituntut(WTD), sy sblm ni pki bank aeon, public bnk, bsn yg da lme xaktif.

  5. Cam mane nak chek klau kat johor

  6. Siti sarah ahmad

    Saya pakai bank bsn, mybank, hong leong bnk

  7. Zulkifli bin mohd

    kalau kat kemamam boleh ke cek

  8. ZURAIDAH BINTI MOHAMAD

    Saya pakai bank Rhb ,alliance bank lme dh tk aktif dri thun 2002

  9. Romzi bin yaacop

    Saya pakai bank bsn, bank rakyat,bank cimb

  10. faizah binti mohd sli

    Dari bank cimb bank

  11. faizah binti mohd ali

    Dari bank rakyat

  12. kamil

    Sy pakai bank of commerce, public, rhb, hong leong, bsn, maybank, dan insurance pro dential..dh tak aktif.

  13. Anonymous

    Sya pkai publik bnk…am bank…….my bank….bsnacam mana nk cek……

  14. Azizah

    Macam mana nak buat

  15. Mohd norinsam bin mohd nor

    Saya pakai maybank macam mane?

  16. Siri hasnita binti hassan

    Saya pakai Bank rhb

  17. Siti hasnita binti hassan

    Saya pakai Bank rhb

  18. MUHAMMAD HAMIZAN MARTI ABDULLAH

    Saya ada akaun bsn dari 1992 xpernah pakai.

  19. MUHAMMAD HAMIZAN MARTI ABDULLAH

    Saya ada akaun bsn dari 1992

  20. izzathmd

    cari jabatan akauntan . kat google ada utuk sluruh negara

  21. Saya ada cimb dan bsn yg dah lama tak aktif.. Blh cek ke

  22. Syafiqah Fiona Ellyana bte. Abdullah

    Mcm mna nk cek..sy ade akaun maybank sehingga sy ade dua nama skrg…sy mualaf.

  23. Anonymous

    Pergi check kt jabatan Akauntan Negara.. x kira apa bank sekali pun..

  24. miss ROHAIMAH

    Sy warga asing thailand dulu sy ada buka akaun bsn tp doh lama sy xambik thu akaun tu boleh check ke pasport lama pun doh xda

  25. HAFIZA BINTI SEJELI

    semak wang tak di tuntut

  26. HAFIZA BINTI SEJELI

    sya gna bank bsn,cimb..sya d sri aman sarawak..kat mna nak cek er…d srawak ada jga ke?..

  27. ariyadi bin hashim

    Sy guna bsn tahun 2011 bank hong leong 2004

  28. Zaharah Akob

    Hai..Sye pakai CIMB MAYBANK PUBLIC BANK
    Mcm Mne nk cek?

  29. Norazizul bin aziz

    Mcm mana nk check wang yg x di tuntut

  30. NorAzizul Bin Aziz

    Bank mana yg boleh buat jika wang x dituntut

  31. Abd Shukor bin mohamad..ic 800713065185

    Saya bnyak akaun bank yg dh tk aktif.bagaimana nk tahu duit tu ada lagi atau tk..berapa nilainya pn tk tahu..bagaimana cara nk buat semakan ..

  32. Muhamad helmi bin yahaya

    Mcm mna nk cek wtd cara online muhamad helmi bin yahaya
    870920075013

  33. link untuk cek akaun wtd…

  34. sna

    sape2 yg nak check samaada account masing2 ade duit ke tak terus g kaunter jabatan akauntan negara.. klik link bawah ni utk check lokasi yg berdekatan.

    http://www.anm.gov.my/index.php/hubungi/lokasi-janm

  35. mohammad bin aman

    wang tak di tuntut

  36. norwaty binti majidi

    Saya mempuyai BSN pada tahun 1984

  37. norwaty binti majidi

    Saya mempunyai SSN pada tahun 1984

  38. Anonymous

    sya pkai bsn biasiswa msuk sy x ambil mgkin ada jga kot dri thn 1999..

  39. semakan wang tak di tuntut . i.c no 671112 03 5185.

  40. Daniel Shazwan

    saya dah check di Jabatan Akauntan Negara (JAN)…dan ada lebih kurang RM900 jumlah WTD saya…tetapi masalahnya nak tuntut bukan main susah…padahal itu duit kita…hak kita…JAN perlu pengesahan daripada bank ada seperti berikut:
    1. Isi lengkap borang UMS-7 (ini ok, senang)
    2. Salinan kad pengenalan dan pengesahan (ini pun ok, senang)
    3. Dokumen asal (buku bank/sijil simpanan tetap/cek),
    JIKA TIADA, surat pengesahan asal daripada pihak bank yang telah menyerahkan wang kepada Pendaftar (JAN).
    – yang ini betul2 bikin panas…saya dah bagi buku akaun asal, boleh2 staf tu minta surat pengesahan lagi daripada bank, sedangkan dalam senarai semak yang JAN sediakan, JIKA TIADA dokumen asal barulah minta pengesahan daripada pihak bank…durang yang buat peraturan tapi tidak faham dengan peraturan yang durang buat sendiri!!!
    4. Salinan muka hadapan buku akaun (skrg ni kebanyakan bank x menggunakan buku akaun – please la JAN, takkan inipun x tahu)
    – masih aktif
    – tertera nama dan nombor akaun pemohon, disahkan oleh pihak bank. (minta pengesahan daripada pihak bank bukan main lama, 2 -3 jam, puiiik, ini la Malaysia x akan berubah, masih mentaliti lama, bila nak maju)
    – Saya dimaklumkan oleh staf JAN bahawa bayaran balik akan mengambil masa 6 bulan…sebab sy dah hantar bulan Ogos 2017, saya dimaklumkan tahun depan akan dibayar (punya la main lama…banyak sangat ke kerja yang durang buat ni…)
    – Duit tu hak kita…jangan la menyusahkan…kalau saya tak dapat duit saya tu saya HARAMKAN dunia akhirat!!!

Leave a Reply