Viral

Setelah Berkahwin Dengan Suami, Isteri Tiada Sesiapa Lagi..

Saya setuju dengan apa yang Ustaz Ebit Lew katakan. Isteri dah banyak kali ‘mati’ untuk kita (suami). Secara zahirnya mereka sedang melahirkan anak untuk kita, tetapi hakikatnya mereka ‘sedang mati’ untuk kita.

Saya selalu berpesan kepada adik dan kawan-kawan lelaki, hargailah isteri walau apa pun yang terjadi. Jangan kerana sedikit kelemahan mereka, kita melihat kelebihan yang ada pada perempuan lain. Kadang-kadang belum tentu perempuan lain dapat membahagiakan kita sebagaimana isteri kita lakukan sekarang.

Ketahuilah bahawa, isteri tiada sesiapa lagi setelah berkahwin dengan kita. Segala suka duka semuanya diharungi bersama kita.

Ada mak ayah menangis setelah anak sah menjadi isteri orang. Mereka gembira dalam masa yang sama, mereka risau dan berharap agar kita mampu menjaga anak mereka dengan baik.

Tiba-tiba hari ini, kita dengar kes suami pukul isteri, suami curang dengan isteri. Mula tidak menyayangi isteri, mula ada perempuan lain.

Kenapa ada lagi lelaki yang sanggup menceraikan isteri dan meninggalkan mereka sebatang kara bersama anak-anak semata-mata masalah yang kecil?

Kita sebagai suami sepatutnya melindungi mereka, membimbing mereka, menjaga amanah yang diberikan oleh ibu bapa mereka. Sebelum kahwin, semua syarat kita boleh terima tetapi kenapa setelah kahwin kita lupa segala syarat yang diberikan?

Sebelum kita pukul isteri, tampar isteri, cuba minta kawan tampar ibu kita. Apa kita rasa? Kalau tak koma, mungkin mati si kawan itu.

Sebab itulah saya berpesan kepada remaja sekarang, kalau sukakan perempuan, niat kerana Allah. Jika kita letak hukum Allah dalam cinta kita kepada perempuan, kita akan menghargai mereka sampai mati.

Cinta memerlukan pengorbanan. Sahabat Nabi S.A.W sanggup putus jari, putus tangan, kaki dan kepala untuk mendapatkan Cinta Allah. Khadijah r.ha asalnya orang yang sangat kaya, sanggup korbankan kekayaan demi Allah dan Rasul.

Begitu jugalah jika kita cinta pasangan kerana Allah. Pimpin keluarga untuk ikut kehendak Allah. Dalam hubungan ketapikan kehendak kita. Berusaha menunaikan kehendak pasangan.

Suami isteri etiap hari puji pasangan, ucap terima kasih, sayang, rindu pada pasangan. Luangkan masa untuk mendengar setiap keluhan, masalah pasangan.

Jadi pendengar yang setia setiap perkongsian.

Tuan puan, banyak bagi masa untuk berdoa. Mengadu segalanya kepada Allah, tiada sesiapa pun dapat menyelesaikan masalah kita kecuali Allah.

Tiada sesiapa pun yang dapat menenangkan hati kita kecuali Allah. Tiada sesiapa pun yang dapat membahagiakan kita kecuali Allah.

Kredit : Muhammad Ahmad

Comments 4

  1. Anonymous

    Kenapa nak hambakan diri pada suami. Walaupun dah berkahwin, hubungan dengan keluarga sendiri, dengan keluarga mertua kena la bertambah erat. Yang jadi masalah, perempuan ni, bila dah kahwin, suami la segalanya. Tinggalkan keluarga, tinggalkan adik beradik, tinggalkan kawan2. Bila suami buat hal mula la terduduk. Please la kaum wanita, sayang dan hormat suami ikut landasan islam. Islam tak suruh jadi hamba suami pun.

  2. Anon

    Islam xsuruh jd hamba suami, tapi yang baiknya jadi hamba Allah.turutkan suami sama seprti hamba kan diri kepada yang esa.

  3. isteri

    ini bukan ajaran Islam. lepas kahwin je macam putus hubungan dengan ibu bapa dan family? itu Hindustan ! dah kawin suami dan keluarga mertua penting. salah ni awak..

  4. Anonymous

    tajuk artikel ni, kalau mak bapak baca, kecik hati dia.

Leave a Reply