Santai

Takut Mak Dan Ayah Kata Melebihkan Isteri, Saya Terpaksa Pukul Isteri Untuk Nafikannya.

Saya tahu dalam laman ini ramai perempuan. Tetapi saya pun ada kisah juga. Isteri saya ada masalah sikit dengan mak, ayah dan kakak sulung saya. Saya jadi serba salah, ada yang kata saya pengecut, tak tahu mendidik isteri dan macam-macam lagi.

Sebenarnya isteri saya itu sudah cukup baik. Banyak yang dia ajar saya tentang agama. Sebelum kahwin, saya sembahyang tidak menentu.

Selepas berkahwin, syukur solat penuh sampai sekarang. Puasa-puasa saya pun isteri saya tegur suruh ganti, yang mana masa zaman muda nakal-nakal dulu suka ponteng puasa.

Awal perkahwinan pun, isteri rapat dengan mak, ayah dan adik beradik saya yang lain. Dia ambil hati keluarga saya dengan belikan tudunglah, bawa pergi bershoppinglah. Saya gembira sebab dia rapat dengan keluarga saya.

Tetapi dalam tahun lepas, timbul sedikit isu sebab isteri saya menjawab ayah saya. Saya akui keluarga saya suka mengarah-arahkan saya dan isteri. Perkahwinan kami seperti dikawal oleh mereka. Saya tidak mempunyai masalah sebab sudah terbiasa. Tetapi isteri saya tak selesa.

Di depan isteri, saya masih mempertahankan keluarga saya walau apa pun keluarga saya katakan.

Saya kasihan tengok isteri stress dan menangis. Tetapi saya tidak berani nak berkata apa-apa pada mak dan ayah. Saya sayang sangat pada mereka dan takut mereka pula kecil hati. Lagipun nanti mereka akan kata saya melebihkan isteri pula.

Sejak kejadian itu, saya kerap bergaduh dengan isteri disebabkan mak, ayah dan kakak saya marahmarah saya dan tuduh saya lebihkan isteri dari mak sendiri. Apatah lagi dengan perangai kakak saya yang suka menjadi batu api. Saya serabut sangat dan saya inginkan hubungan seperti sebelum ini.

Isteri saya dah meminta maaf dan menghubungi mereka melalui WhatsApp, malangnya semua tak jalan. Bila berjumpa pun, ayah tarik tangan bila isteri bersalaman dengannya.

Baru-baru ini saya bawa isteri balik beraya. Mak suruh saya masuk ke dalam solat. Makan semua biar dia dengan isteri saya uruskan di luar. Bila saya keluar, tengok-tengok mak saya menangis.

Saya memang pantang dengan keadaan seperti ini, saya terus tolak kepala isteri yang pada ketika itu juga sedang bercakap di telefon. Lalu saya rampas dan baling sebab dia bersikap kurang ajar dengan mak saya.

Saya tahu saya salah tetapi kalau saya tak buat, nampak saya backup isteri saya dan mengenepikan mak dan ayah. Mak menangis memeluk saya. Bila masuk ke kereta, isteri saya kata,

“Sampai hati awak buat saya macam ini. Mak awak yang maki dan hina saya macam-macam bila awak tak ada. Bila awak keluar, dia buat drama menangis-nangis,”

Saya dah rasa lain macam tetapi saya tak mampu. Saya rasa stress sangat dengan perkara ini. Salah isteri saya kecil sahaja tetapi keluarga saya besar-besarkan. Tetapi saya dah tak mampu buat apa-apa.

Disebabkan perkara ini juga, saya selalu naik tangan pada isteri sampai lebam dan luka di badannya.

Saya kasihan tapi saya tak tahan. Isteri saya cantik, kadang-kadang saya tak bersukur dia memilih saya yang tiada rupa dan harga ini dari ramai lagi lelaki lain yang mahukan dia.

Sebelum ini saya berstatus duda.

Perkahwinan yang lalu tak sampai setahun sebab hal-hal begini juga. Keluarga saya masuk campur sehingga bekas isteri sengaja ada jantan lain agar saya sakit hati dan menceraikan dia. Tak apalah, perkara itu pun sudah lepas.

Sekarang, saya memang sayang sangat pada isteri saya ini. Namun dia nekad nak pergi ke mahkamah untuk failkan tuntutan cerai dan dia juga sudah tawar hati dengan saya.

Saya akui saya cerita tentang perkara ini kepada mak.

Biasalah masalah rumah tangga, tetapi saya nak mak saya faham, bukannya menyerang isteri saya.Sebaliknya mak kata isteri saya derhaka, tak melayan suami membuatkan isteri saya betul-betul terasa. Ditambah lagi dengan ayah dan kakak saya selalu menengking dan memarahi dia.

Saya sayangkan isteri saya tetapi saya tersepit. Saya tak mampu nak bertegas dengan keluarga saya.

Saya tak nak perkahwinan kedua saya ini hancur lagi kerana isteri saya ini adalah yang terbaik untuk saya. Saya beritahu isteri yang saya akan upah peguam untuk lawan dia sebab saya tak nak lepaskan dia.

Sekarang dia nampak lembut hati sedikit sebab saya buat tanggungjawab saya.

Saya tak pernah abaikan, saya tatang dia dengan kasih sayang sebelum ini. Cuma hal keluarga saya ini yang membantutkan segalanya. Keluarga saya burukan isteri saya pada saudara mara. Isteri saya betul-betul berputus asa.

Boleh tak bagi pendapat apa yang saya perlu buat supaya kedua-dua belah pihak tidak terluka?

isteri saya pun dah mengalah tetapi keluarga saya tetap berkeras hati. Saya banyak dosa dengan isteri dan disebabkan keluarga saya, isteri saya mengalami depression.

Isteri saya keguguran dan rasa saya bersalah pada dia, tetapi keluarga saya tak pandang semua itu. Saya tahu kelemahan mereka. Saya sayangkan kedua-duanya.

Sumber

Comments 10

  1. massa

    minta maaf saya mulakan kata, perlukah awak pukul isteri kerana kesalahan yang awak sendiri tak pasti? kalau saya isteri awak pun saya akan pergi ke mahkamah tuntut cerai banyak lagi laki-laki diluar sana yang lebih baik. untuk apa saya tunggu, ada suami pun bukan pandai jaga saya! saya percaya masalah yang sama juga penyebab awak menjadi duda kan? Jadinya belajar dari pengalaman dan kesilapan lalu. Bukalah mata sendiri kena fikir perbezaan buruk dan baik jangan macam budak yang baru lahir semalam. sebagai seorang suami yang sepatutnya bertanggongjawab terhadap keluarga apa tah lagi terhadap isteri yang sentiasa berdiri dibelakang seorang suami. JANGAN MENYESAL JIKA BERLAKU PENCERAIAN.

  2. nana

    makna nye isteri die tak pandai ambil hati keluarga suami. kelemahan kt sini tak ada komunikasi yg baik, normal pd awal perkahwinan semua nye nampak baik sbb manusia ada tempoh toleransi. itu sebab penting untuk tidak cuba membeli hati keluarga dgn kemewahan. saya rasa lebih elok berjumpa kaunselor atau minta nasihat pegawai agama dlm hal ni. bawak isteri bercuti dan berbincang. isteri pon mcm tak boleh bertolak ansur dan famili pon tak suka isteri sbb tak boleh terima budaya keluarga.

  3. hanky panky

    Allah. Mana la otak kau ni? Syg mak ayah pun takkan sampai nk cederakan bini while you already know yg fmly kau sediakala kuat drama here n there? Encik..bini kau tu..ada kauuu je tau? Kalau dia masih bini kau..dia harus patuh pada kau n not even to mak bpk dia sndri. So..kau kena la jadi saviour dia. Bkn tangankan dia. Kalau bkn kau yg membela dia..siapa lagi? Nak tunggu jantan lain ke yg bela nasib dia? Haha!! Kalau aku kena mcm ni pn aku cabut. Nasib baik mertua aku baik.

  4. ???

    hello encik, sebagai seorg ank lelaki muslim mmg wajib menuruti apa sahaja arahan dan kata-kata dari kedua ibu baoa asalkan tidak melanggar syariat islam.. tapi kes encik ni terang-terang yg family encik macam nak memecah belahkan hubungan encik dan isteri dan ini adalah salah disisi agama..kiter seharunya berbuat baik sesama islam..learn from mistake..ni kan perkahwinan kedua encik..emak memang emak, ayah mmg ayah.. isteri encik cuba berbaik dengan parents encik, tapi tak diendahkan.. sy raser encik sudah cukup matang untuk buat keputusan.

  5. ROSNIZA BINTI OTHMAN

    MAAF CAKAP…PERKARA BEGINI BYK BERLAKU..SEPATUTNYA TUAN KENA FIKIR SEJARAH KENAPA MENDUDA SEBELUM INI…DAN PADA SAYA TAAT TU SATU KEWAJIPAN…ISTERI TU TANGGUNJAWAB..AMANAH…MATANG KAN FIKIRAN TUAN…

  6. Mana adab

    Bila keluarga kurang agama,macamanila jadinya.sebagai anak lelaki ajaklah mak,ayah dan kakak selalu ke majlis ilmu.kalau susah sangat nak pergi majlis ilmu,dngar ikim fm slot ustaz ahmad dusuki muizati.banyak manfaat,banyak ingat pasal mati.orang yang tak ingat pasal mati je,akan aniaya org lain,memutuskan silaturahim sebab yakin bolrh hidup 1000 tahun

  7. joshua

    adoowwwwwwww….xpayah pening la bro, laki mcm ko ni xlayak jd laki org pun….,nk pening apa lg…jafi lah ko duda semula…apa susah! biar puas hati family tu kan

  8. whatever

    she deserved better. jgn aniaya org.

  9. Anonymous

    butoh hang dan family hang, nampak sgt family boyan, jadi duda sampai mampos la

  10. ina

    please..jaga hati isteri ..lindungi isteri…kalau boleh bila balik kg..balik sorang2 ..x payah bawa isteri..bila balik boleh mengeruhkan lagi keadaan..doa bnyak2 .kalau sayalah..dah lama saya minta cerai…x guna duduk sebumbung dgn lelaki yang tidak boleh melindungi isteri.

Leave a Reply