10 Destinasi Percutian Tercantik Ini Patut Ada Dalam “List” Jika Anda Kaki Travel

134

Di dunia terdapat banyak tempat yang luar biasa apabila berkisarkan keindahannya, bagaimana ia disusun dengan baik dan juga kecantikan semulajadinya. Mari kita lihat senarai 10 tempat teratas yang paling indah di dunia untuk dikunjungi.

#10 Great Blue Hole, Belize

Great Blue Hole, Belize adalah salah satu tempat paling indah di dunia untuk dikunjungi.

Ia terletak berhampiran pusat Reef Lighthouse, sebuah atol kecil 70 km dari tanah besar dan Belize City. Lubang itu berbentuk bulat, lebih 300 m lebar dan 108 m dalam.

The Great Blue Hole adalah sinkhole kapal selam gergasi di luar pantai Belize.

#9 Tembok Besar China

Inilah Tembok Besar China yang popular. Ia adalah satu siri benteng yang diperbuat daripada batu, batu bata, tamped earth, kayu, dan bahan lain, yang umumnya dibina sepanjang garis timur-barat ke seluruh sempadan utara bersejarah China.

#8 Machu Picchu, Peru

Machu Picchu adalah sebuah citadel Incan yang tinggi di Pergunungan Andes di Peru, di atas lembah Sungai Urubamba.

Dibina pada abad ke-15 dan kemudiannya ditinggalkan, ia terkenal dengan dinding batu kering yang canggih yang bersempadan dengan blok besar tanpa menggunakan mortar, bangunan-bangunan yang menarik yang bermain pada penjajaran astronomi dan pemandangan panorama. Bekas penggunaannya yang sebenar kekal sebagai misteri.

#7 Taj Mahal,Agra India

Taj Mahal adalah makam marmar putih-gading di tebing selatan Sungai Yamuna di bandar Agra, India. Ia telah ditugaskan pada tahun 1632 oleh Maharaja Mughal, Shah Jahan, untuk menempatkan makam isteri kegemarannya, Mumtaz Mahal.

#6 Bora Bora,French Polynesia

Bora Bora, Polinesia Perancis adalah salah satu tempat paling indah di dunia untuk dikunjungi. Ia adalah sebuah pulau kecil di barat laut Pasifik yang terletak di Tahiti di Polinesia Perancis.

Bora Bora dikelilingi oleh motus berpasir pasir (pulau kecil) dan laguna turquoise yang dilindungi oleh terumbu karang, ia terkenal dengan aktiviti menyelam skuba.

Ia juga merupakan destinasi peranginan mewah yang popular di mana beberapa banglo tetamu terletak di atas air . Di bahagian tengah pulau itu terdapat Mt. Otemanu, gunung berapi aktif setinggi 727m.

#5 Antelope Canyon,Arizona United States

Ini adalah tempat pertama dalam senarai kami yang ada di Amerika.

Kita semua tahu dengan pasti bahawa Amerika Syarikat adalah salah satu negara paling cantik di dunia dan tidak mungkin anda tidak akan mendapat tempat yang indah untuk menghabiskan masa anda.

Antelope Canyon adalah canyon di Barat Daya Amerika.

Ia terletak di tanah Navajo di timur, Arizona. Antelope Canyon termasuk dua bahagian canyon slot yang indah, dirujuk secara individu sebagai “Antelope Upper Canyon” atau “The Crack”; dan “Antelope Canyon” atau “The Corkscrew”.

#4 Antartica

Antartika adalah salah satu tempat paling indah di dunia untuk dikunjungi. Antartika, benua selatan dan tapak Kutub Selatan, adalah kawasan yang tidak berpenghuni dan dilindungi oleh ais.

Kebanyakan pelayaran ke benua melawat Semenanjung Antartika, yang membentang ke Amerika Selatan.

Ia terkenal dengan Saluran Lemaire dan Pelabuhan Paradise, yang mengalir, laluan melintasi gunung berapi, dan Port Lockroy, bekas stesen penyelidikan British yang menjadi muzium. Kawasan terpencil di semenanjung ini juga melindungi hidupan liar yang kaya, termasuk banyak penguin.

#3 Great Barrier Reef,Australia

The Great Barrier Reef,terletak di luar pantai Queensland di timur laut Australia, adalah habitat hidupan terbesar di Bumi, dan juga kelihatan dari luar angkasa.

Ekosistem sepanjang 2,300km terdiri daripada ribuan terumbu dan beratus-ratus pulau yang terbuat dari lebih dari 600 jenis karang keras dan lembut.

Ia adalah habitat bagi spesies ikan, moluska dan bintang laut yang berwarna-warni, termasuk kura-kura, lumba-lumba dan jerung.

#2 Grand Canyon,Arizona United States

Ia adalah Amerika Syarikat sekali lagi, Grand Canyon adalah bukit curam yang diukir oleh Sungai Colorado di negeri Arizona di Amerika Syarikat.

#1 Maldives

Oops … ini adalah yang terakhir dalam senarai.

tak? Ia adalah tempat terbaik yang boleh anda fikirkan dan ia adalah ‘Maldives’. Maladewa adalah sebuah negara tropika di Lautan Hindi yang terdiri daripada 26 atol berbentuk cincin, yang terdiri daripada lebih daripada 1,000 pulau karang.

Ia terkenal dengan pantai, lagun biru dan terumbu luas. Ibukota, Malé, mempunyai pasar ikan, restoran dan kedai-kedai yang sibuk di jalan utama, Majeedhee Magu, dan Hukuru Miskiy abad ke-17 (juga dikenali sebagai Masjid Jumaat) yang terbuat dari karang putih terukir.

Comments

comments