‘Flyover’ Di Mesir Dibina Dengan Jarak Hanya Beberapa Inci Dari Bangunan Kediaman

Bayangkan jika terdapat jalan raya yang jaraknya hanya beberapa inci dari balkoni rumah anda. Pastinya ia akan menjadi tidak selesa dengan bunyi bising dan pemandangan yang kurang menyenangkan.

Namun, itulah kenyataan yang terpaksa dihadapi oleh beberapa penduduk di Kaherah, Mesir di mana perancangan bandar yang kurang teliti telah membangkitkan kemarahan ramai pihak.

Gambar Jambatan Teraet Al-Zomor, juga dikenali sebagai Raja Salman Axis yang sedang dalam pembinaan ini menunjukkan betapa dekatnya kedudukannya dengan bangunan kediaman di kawasan itu. Sekali imbas ia kelihatan seperti bercantum dengan bangunan tersebut.

Apa yang membimbangkan, bukan sahaja penduduk akan mengalami pencemaran yang tinggi, tetapi terdapat banyak risiko kemungkinan penduduk akan menggunakan jalan raya tersebut sebagai jalan pintas memandangkan jaraknya terlalu hampir balkoni mereka.

Mereka yang tinggal di tingkat bawah pula akan terkesan kerana mereka harus tinggal di bawah jambatan lebuh raya tersebut yang turut akan memberikan situasi kurang menyenangkan.

Jambatan yang dibina sepanjang 12 kilometer itu di katakan menelan belanja sebanyak 5 billion Egyptian Pounds bersamaan RM 1.3 billion.

Kementerian Perumahan di Mesir bagaimanapun mendakwa bahawa empat bangunan tersebut sebenarnya tidak sah dan keputusan untuk merobohkannya telah dibuat setelah jambatan itu siap dibina. Mereka turut memperuntukkan 250 juta Egyptian Pounds sebagai pampasan kepada penduduk.

Sejak gambar-gambar itu tersebar di media sosial, orang ramai menyatakan kekecewaan mereka kerana keizinan untuk membina bangunan-bangunan perumahan di situ telah diperoleh pada tahun 2008 dan menganggap kediaman itu adalah sah.

Anggota Parlimen Mohamed Fouad berusaha untuk menghentikan projek ini dengan menyatakan kepentingan bagi menjaga kepentingan kesihatan dan privasi rakyatnya.

Sumber

Comments

comments