Ini Perkara Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Menonton Ejen Ali The Movie

3624

Filem animasi popular tempatan Ejen Ali The Movie sudah pun berada di pawagam sejak semalam. Nampaknya, sambutan hangat diberikan oleh peminat Malaysia sejak filem ini diumumkan kemunculannya.

Bagi mereka yang tak pernah menonton dua musim siri Ejen Ali sebelum ini, mungkin sedikit ‘blur’ dan tak tahu watak-watak di dalam Ejen Ali The Movie kali ini. Sebelum apa-apa, jom kenali dulu watak-watak yang ada dalam cerita ini yang dikongsikan oleh Amirul Hanafy ini.

Ejen Ali

ejen ali
First, aku introduce dulu watak penting untuk musim 1. Ni Ali, seperi yang kau dah tahu, dia watak utama. Mahupun dia memegang watak utama, dia tak OP dan sangat lemah. Dia jadi Ejen sebab insiden sahaja.

Alicia

alicia
Ni Alicia, rakan sekelas Ali. Ali ingat dia seorang Ejen, walhal orang yang paling dia menyampah pun Ejenmate dia. Anak kepada General Rama. Cemerlang dalam pelajaran.

General Rama

ejen ali
Ni General Rama, memegang jawatan as General di Agensi MATA. Aku nampak dia as coordinator di agensi risikan tu. Dia akan bagi misi pada ejen-ejen bila ada kes. MATA: Meta Advance Tactical Agency.

Ejen Bakar

ejen ali
Ni Ejen Bakar, pakcik Ali. Dia Ejen senior di MATA. Selain itu, ada watak-watak lain lagi untuk Ejen Ali The Movie iaitu Niki, Ejen Bobby, Ejen Fit dan Dato’ Othman.

Dalam MATA, terdapat 4 jenis teras. Neuro (Kuning), Tekno (Merah), Inviso (Putih), dan Kombat (Biru). Setiap teras memainkan peranan masing-masing dan diwakili oleh warna tersendiri. Setiap teras akan diketuai oleh seorang Individu, dipercayai berada di hierarki tertinggi Ejen.

Bandar Cyberaya

ejen ali
Mereka tinggal di bandar bernama Cyberaya, sebuah bandar yang pesat dengan kemajuan dan teknologi. Di Cyberaya terdapat 3 Peneraju Utama yang menyumbangkan pada kemajuan bandar pesat ini.

So secara asasnya, Ali secara tak sengaja memiliki salah satu senjata prototaip milik MATA. Malah, dia juga terpaksa activate senjata ini untuk menyelamatkan keadaan. Ini adalah IRIS.

ejen ali
Dos (Kiri) dan Trez (Kanan) hampir memiliki Iris. Merekalah yang penyebab Iris dicuri dari tempat simpanan khas Iris, dan kecuaian mereka juga penyebab Iris lolos ke tangan Ali.

ejen ali
Mereka cuba dapatkan balik Iris dari Ali, namun kehadiran Ejen Bakar menyelamatkan keadaan. Ejen Bakar menyuruh Ali activate Iris untuk selamatkan diri Ali namun tindakan itu membuatkan Iris dimiliki oleh Ali buat selamanya.

Gedebuk gedebak, Bakar terpaksa bawa Ali ke markas MATA untuk melaporkan misinya. General Rama bengang sebab teknologi Iris melekat pada Ali. Sehinggakan sampai tahap dia nak bunuh Ali semata-mata nak keluarkan Iris namun diberi pilihan yang kurang mengembirakan.

Iaitu melantik Ali sebagai Ejen dan membantu Ejen lain dalam misi-misi MATA. Bukan sahaja Iris terikat pada Ali, malah Ali turut terikat dengan MATA. At first Ali excited nak jadi Ejen, tapi disebabkan dia lemah, selalu kena sindir, dia selalu mental breakdown.

Sejak jadi Ejen, Ali kena lanyak kaw-kaw untuk improvise kemahiran kombat dan pengendalian teknologi. Dia punya lemah sampai terpaksa di latih oleh Ketua Teras Neuro, yang yakin terhadap kemampuan Ali.

ejen ali
Dalam musim 2, Ali melayakkan diri untuk menjalani latihan di Akademi MATA. Akademi latihan yang paling intensif dan serius untuk memastikan setiap Ejen dari MATA mampu menyelesaikan misi dengan sempurna.

Kehadiran Ali di Akademi ni tidak memuaskan hati banyak pihak. Ali masuk Akademi semata-mata ada Iris sedangkan orang lain masuk dengan potensi sendiri. Sepanjang latihan, nampaklah Ali paling noob melainkan dia guna Iris, tu pun noob juga.

Salah satu episod dalam Musim 2, ahli akademi diberi tugasan untuk mencipta satu teknologi sebagai ‘assignment’. Di sini, Ali cipta 3 set (kalau tak silap) Iris ATLAS untuk team dia.

ejen ali
Apa tu ATLAS? ATLAS ni versi Iris yang synchronize dengan Iriz. Dia tak stand-alone, kena bergantung pada Iris pada Ali. Iris akan transfer semua data pada ATLAS dan setiap user nampak apa yang Ali nampak. Namun setiap penggunaan Atlas akan melemahkan Ali sebab tumpang kuasa.

Ciptaan Ali mengejutkan MATA dan MATA sudi buat improvement pada Iris ATLAS. Atlas tak melekat pada user, ianya boleh dipindahkan dengan mudah. Mungkin melalui Atlas ini, MATA berjaya menghasilkan Iris versi baharu seperti yang kita dipertontonkan dalam trailer movie ejen ali.

Itu lah dia serba sedikit maklumat tentang latar belakang yang berlaku di dalam Ejen Ali. Jangan lupa saksikan Ejen Ali The Movie di pawagam berhampiran anda sekarang!

Selamat menonton!

Sumber

Comments

comments