Mufti Larang Guna Logo Kaitkan Dengan Peninggalan Nabi

KANGAR, 2 Feb -- Mufti Kerajaan Negeri Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin ketika ditemui BERNAMA di pejabatnya di sini hari ini. Mohd Asri sekali lagi dilantik sebagai Mufti Negeri Perlis berkuatkuasa 1 Februari 2015 bagi menggantikan Dr Juanda Jaya yang tamat perkhidmatannya pada tahun lalu. Mohd Asri yang memiliki ijazah kedoktoran (Ph.D) dalam Pendedahan Pengetahuan dan Warisan (Al-Quran dan Sunah) dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia sebelum ini pernah dilantik sebagai Mufti Perlis pada 1 November 2006 sehingga November 2008 sebelum digantikan oleh Dr Juanda Jaya. -- fotoBERNAMA (2015) HAKCIPTA TERPELIHARA

Tempoh hari, kecoh di media sosial apabila wujud satu jenama seakan menggunakan logo yang dikaitkan dengan capal Nabi Muhammad SAW.

Susulan kejadian, timbul pelbagai reaksi di kalangan netizen seolah tertanya-tanya berkenaan lambang tersebut.

Terbaharu, menerusi muat naik di laman Instagramnya, Dr. Maza tampil berkongsi hukum berikutan isu terbabit dengan tajuk “Hukum Bertabarruk Dengan Peninggalan Nabi SAW”.

Advertisement

“Pada umumnya bertabarruk (mengambil keberkatan) dengan peninggalan Nabi SAW samada jasad Baginda atau barang peninggalan yang disentuh oleh jasad Baginda, adalah dibolehkan dengan syarat menyakini bahawasanya keberkatan itu semuanya datang dari Allah SWT bukan daripada barang tersebut. Namun, keterlaluan (ghuluw) sehingga menjadikan tabarruk upacara ibadah yang diberikan tumpuan adalah dilarang”

Ujarnya, perbuatan mengadakan logo, replika, lambang, atau seumpamanya yang dikatakan menyerupai barangan atau kesan peninggalan Nabi Muhammad SAW adalah dilarang.

“Jika hal ini dibiarkan maka berbagai-bagai replika, rajah, ilustrasi dan tangkal akan muncul seperti replika Kaabah, capal, unta, tapak kaki dan seumpamanya dengan tujuan mengambil berkat. Ini akan membuka ruang untuk manusia membina berhala atas alasan mengambil keberkatan,”

Oleh hal yang demikian, orang ramai diseru seupaya lebih peka dengan keadaan sekeliling, agar kenyataan yang dikeluarakan Mufti ini mampu memberi gambaran jelas mengenai tindak tanduk kita.

Comments

comments