Sejarah Arkeologi ‘Kota Matahari’ Daya Tarikan Pelancong

muzium Lubnan

Tahukah anda negara Timur Tengah iaitu Lebanon mempunyai warisan yang kaya dengan pelbagai sejarah lebih dari 5,000 tahun.

Selama ribuan tahun, empayar penakluk yang berbeza telah meninggalkan jejak mereka pada seni bina dan budaya negara itu dan antaranya Fenisia, Yunani, Rom dan berbagai dinasti Arab telah meninggalkan arkeologi yang menarik untuk dijelajahi.

Lebanon menjanjikan pengunjung menikmati dan menghayati sejarah peradaban terhebat di dunia.

Baalbek

Advertisement

Baalbek, Lebanon

Ia adalah karya seni bina Rom yang terkenal dengam tempat perlindungan kolosal yang sangat terpelihara. Selama berabad-abad kuil Baalbek (disebut Heliopolis atau ‘Kota Matahari’ pada zaman Rom) yang terbentang di bawah runtuhan meter, dikaburkan oleh benteng pada abad pertengahan.

Baalbek, Great Courtyard

Penggalian berskala besar di lokasi ini bermula pada tahun 1900 CE. Tapak yang tidak ditemui terdiri dari tempat perlindungan Jupiter Heliopolitanus yang terdiri dari Propylaea, Hexagonal Court, Great Courtyard dan Jupiter Temple.

Baalbek Stones

Ia adalah kuil terbesar Empayar Rom, dan hanya enam dari 54 tiang asal yang masih berdiri. Tempat perlindungan yang lengkap dibentuk menjadi dataran tinggi selebar 120 meter (393 kaki) dan panjang 400 meter (1,968 kaki)

Kempen pembinaan kompleks ini berlangsung selama 200 tahun.

Faqra

Peruntuhan laman Faqra yang indah terletak di wilayah lembah Nahr El-Kalb di sebelah utara Beirut. Ia termasuk kuil, altar dan menara monumental persegi besar yang tersebar di dua lokasi yang terpisah.

Faqra, Lebanon site 1

Tapak pertama terdiri dari tempat suci kuil monumental yang didedikasikan untuk dewa bernama Zeus Beelgalasos, Baal Faqra tempatan, serta kuil kecil yang didedikasikan untuk Atargatis, ketua dewi utara Syria.Faqra, Lebanon site 2

Tapak kedua dikuasai oleh menara seluas 15 meter persegi, yang pada mulanya mempunyai tiga tingkat dan atap berbentuk piramid. Dua prasasti Yunani menunjukkan bahawa bangunan itu dikhaskan untuk Maharaja Rom Claudis dan Dewa Zeus Beelgalasos.

Anjar

Ditubuhkan pada Khalifah Umayyah abad ke-8, Kota Anjar adalah pusat perdagangan pedalaman di persimpangan dua laluan penting dimana ia menghubungkan pantai Mediterania dengan kawasan pedalaman Syria, dan juga Syria Utara dengan Palestin.

Umayyad Palace at Anjar, Lebanon

Ahli arkeologi hanya menemui lokasi tersebut pada akhir tahun 1930-an ketika penggalian menjumpai sebuah kota kubu yang meliputi kawasan seluas 11.4 hektar dan dikelilingi oleh tembok setebal dua meter.

Okay, sekarang juga nak book ticket flight…

SUMBER

 

SUMBERWORLD HISTORY ENCYCLOPEDIA

Comments