Tandas Cangkuk Atau Duduk, Mana Lebih Baik?

Bagi mereka yang tinggal di bandar-bandar besar, kebanyakan tandas di rumah dilengkapi dengan tandas duduk. Model ini dianggap bersih, moden dan selesa untuk digunakan. Tetapi adakah tandas duduk lebih sihat daripada tandas cangkung?

Di benua Asia, kita terbiasa menggunakan tandas cangkung. Tetapi, tandas duduk juga banyak digunakan di rumah dan tandas awam di Malaysia. Bagi anda yang menggunakan tandas cangkung di rumah, ini berita baik, kerana tandas cangkung lebih sihat berbanding menggunakan tandas duduk. Kenapa? Jom, lihat penjelasan!

Advertisement

Kenapa tandas cangkuk lebih baik

Apabila kita mencangkung, semua otot puborectalis tidak berfungsi, menjadikannya mudah untuk proses pembuangan. Oleh itu, membuang air besar menggunakan tandas duduk memerlukan masa yang lebih lama dan lebih banyak tenaga.

Sumber:Kompasiana

Apabila menggunakan tandas cangkung, sudut anorektal akan membentuk dengan sempurna. Sudut anorektal adalah sudut yang membentuk diantara anus dan rektum (bahagian akhir usus) yang merupakan saluran najis. Apabila menggunakan tandas duduk, sudut ini bengkok sehingga najis sukar untuk keluar. Manakala, apabila menggunakan tandas cangkung, usus dan anus berada dalam garis lurus dan melancarkan proses pembuangan najis.

Cadangan doktor

Sumber: MedicalExpress

Sesetengah doktor juga mencadangkan pesakit mereka untuk mencangkung semasa membuang air besar dan ini bertujuan untuk mengatasi masalah usus. Ramai pakar berpendapat bahawa penyakit pencernaan dan usus bermula dari pengunaan tandas duduk.

Lebih bersih

Selain faktor kesihatan, tandas cangkung dianggap lebih bersih daripada tandas duduk. Ini kerana tubuh tidak bersentuh dengan tandas, jika tandas duduk, ramai yang akan menggunakannya dan lebih banyak bakteria di kawasan tempat duduk tersebut.  Menggunakan tandas cangkung juga boleh melatih kekuatan kaki dan otot kaki dengan menampung berat badan dan melatih otot pinggul.

Tetapi dari sudut positif, penggunaan tandas duduk dianggap lebih selesa, terutamanya untuk penghidap arthritis kerana lutut dan kaki tidak perlu menampung seluruh berat badan. Bagi wanita hamil dan warga tua, adalah digalakkan menggunakan tandas duduk kerana lebih selamat untuk keadaan kaki, lutut dan perut.

Sesetengah doktor juga mencadangkan pesakit mereka untuk mencangkung semasa membuang air besar dan ini bertujuan untuk mengatasi masalah usus. Ramai pakar berpendapat bahawa penyakit pencernaan dan usus bermula dari pengunaan tandas duduk.

Sumber:Dekoruma

Comments

comments